Senin, 17 Maret 2008

PESANAN DIANGIN LALU...BUAT DIRIKU DAN DIRIMU.

Wahai anak Adam,¡­JIka engkau ingat kepadaKU,AKU juga tetap ingat kepadamu. Dan jka engkau lupa kepadaKU. AKU masih ingat terus kepadamu. Apabila engkau taat kepadaKU,maka pergilah kemana sahaja yang engkau suka,ditempat engkau mematuhiKU dan AKU mematuhimu, dan engkau mengikhlaskan kecintaanmu kepadaKU dan AKU mengikhlaskan kecintaanKU kepadaMU. Kemudian engkau memalingkan diri daripadaKU, sedang AKU tetap mengambil berat terhadapmu¡­.Siapakah yang memberikanmu makan sewaktu engkau masih janin didalam perut ibumu? AKU ttap menguruskan segala keperluanmu dgn baik sehingga terlaksana semua takdirKU terhadapmu. Apabila KU lahirkan engkau kealam dunia,lalu engkau membuat maksiat. Bukan begini sewajarnya balasanmu terhadap siapa yang berbuat baik kepadamu.


-RIWAYAT ABU NASIR & RAFII-


 Pesanan IMAM AL-GHAZALI


@Antara kita dengan kanak2:


Kanak2 lebih mulia kerana masih bersih dari dosa.


@Antara kita dengan para alim ulama:


Para alim ulama¡¯ lebih mulia kerana mereka lebih mulia kerana mereka penuh kebajikan.


@Antara kita dengan orang tua:


Orang tua lebih mulia kerana terlebih dahulu kerana lebih dahulu mengenali erti kehidupan.


@Antara kita dengan orang jahil:


Orang jahil lebih mulia kerana kita masih melakukan dosa walaupun berilmu.


@Antara kita dengan orang jahat:


Orang jahat akan lebih mulia seandainya bertaubat dan mendapat keampunan Allah swt.


@Antara kita dengan orang kafir:


MUdah mudahan Allah melimpahkan taufik dan hidayahNya kedalam jiwanya. Andainya dia memeluk Islam,sucilah dia dari sebarang dosa sedangkan kita yang dilahirkan Islam masih kekal berdosa.



http://cahayakuiman.blogdrive.com/archive/cm-3_cy-2008_m-3_d-16_y-2008_o-40.html

Tidak ada komentar:

 

blogger templates