Malaikat Maut~ Tetamu Yang Kerap Berkunjung
BETAPA kerapnya malaikat maut melihat dan merenung wajah seseorang,
iaitu dalam masa 24 jam sebanyak 70 kali.. Andainya manusia sedar
hakikat tersebut, nescaya dia tidak akan lalai mengingati mati. Tetapi
oleh kerana malaikat maut adalah makhluk ghaib, manusia tidak melihat
kehadirannya, sebab itu manusia tidak menyedari apa yang dilakukan oleh
Malaikat Izrail.
Justeru itu, tidak hairanlah, jika ramai manusia yang masih mampu
bersenang-lenang dan bergelak-ketawa, seolah-olah dia tiada masalah
yang perlu difikirkan dan direnungkan dalam hidupnya. Walaupun dia
adalah seorang yang miskin amal kebajikan serta tidak memiliki
sebarang bekalan untuk akhiratnya, dan sebaliknya banyak pula melakukan
dosa.
Sebuah hadis Nabi s.a.w yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Abbas r.a,
bahawa Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya :
“ Bahawa malaikat maut memerhati wajah manusia di muka bumi ini 70 kali
dalam sehari. Ketika Izrail datang merenung wajah seseorang, didapati
orang itu ada yang gelak-ketawa. Maka berkata Izrail : Alangkah
hairannya aku melihat orang ini, sedangkan aku diutus oleh Allah Taala
untuk mencabut nyawanya, tetapi dia masih berseronok-seronok dan
bergelak ketawa.”
Manusia tidak akan sedar bahawa dirinya sentiasa diperhatikan oleh
malaikat maut, kecuali orang-orang soleh yang sentiasa mengingati mati.
Golongan ini tidak lalai dan sentiasa sedar terhadap kehadiran malaikat
maut, kerana mereka sentiasa meneliti hadis-hadis Nabi s.a.w yang
menjelaskan mengenai perkara-perkara ghaib, terutama mengenai hal ehwal
mati dan hubungannya dengan malaikat maut.
Meski pun mata manusia hanya mampu melihat benda yang nyata, tidak
mungkin dapat melihat kehadiran malaikat maut itu. Namun pandangan mata
hati mampu melihat alam ghaib, iaitu memandang dengan keyakinan iman
dan ilmu.
Sebenarnya manusia itu sedar bahawa setiap makhluk yang hidup pasti
akan mati, tetapi manusia menilai kematian dengan berbagai tanggapan.
Ada yang menganggapkematian itu adalah suatu tabi’e biasa sebagai
pendapat golongan athies, dan tidak kurang pula yang mengaitkan
kematian itu dengan sebab-sebab yang zahir sahaja. Dia mengambil logik,
bahawa banyak kematian disebabkan oleh sesuatu tragedi, seperti
diakibatkan oleh peperangan, bencana alam seperti banjir, gempa bumi,
kebakaran dan juga kemalangan samada diudara, laut dan daratan termasuk
kemalangan jalan raya.
Selain itu, mereka juga melihat kematian disebabkan oleh serangan
penyakit yang merbahaya seperti penyakit barah, sakit jantung, AIDS,
demam denggi, taun dan sebagainya. Disebabkan manusia melihat kematian
hanya dari sudut sebab musabab yang lumrah, maka manusia sering
mengaitkan kematian itu dengan kejadian-kejadian yang tersebut di atas.
Jika berlaku kematian dikalangan mereka, lantas mereka bertanya, “
sebab apa si fulan itu mati, sakitkah atau kemalangankah?”.
Tidak ramai manusia yang mengaitkan kematian itu dengan kehadiran
malaikat maut yang datang tepat pada saat ajal seseorang sudah sampai,
sedangkan malaikat maut sentiasa berligar di sekeliling manusia,
mengenal-pasti memerhatikan orang-orang yang tempoh hayatnya sudah
tamat.
Sesungguhnya malaikat maut menjalankan arahan Allah SWT dengan tepat
dan sempurna, dia tidak diutus hanya untuk mencabut roh orang sakit
sahaja, ataupun roh orang yang mendapat kecelakaan dan malapetaka. Jika
Allah SWT menetapkan kematian seseorang ketika berlaku kemalangan, atau
ketika diserang sakit tenat, maka Izrail mencabut roh orang itu ketika
kejadian tersebut.
Namun ajal tidak mengenal orang yang sihat, ataupun orang-orang mewah
yang sedang hidup rehat dibuai kesenangan. Malaikat maut datang tepat
pada waktunya tanpa mengira orang itu sedang ketawa riang atau
mengerang kesakitan. Bila ajal mereka sudah tiba, maka kematiannya
tidak akan tertangguh walau sesaat.
Walau bagaimana pun, ada ketikanya Allah SWT jadikan berbagai sebab
bagi satu kematian, yang demikian itu ada hikmah disebaliknya. Misalnya
sakit tenat yang ditanggung berbulan-bulan oleh seseorang, ia akan
menjadi rahmat bagi orang yang beriman dan sabar, kerana Allah Taala
memberi peluang dan menyedarkan manusia agar dia mengingati mati, untuk
itu dia akan menggunakan masa atau usia yang ada untuk berbuat sesuatu,
membetulkan dan bertaubat dari dosa dan kesilapan serta memperbaiki
amalan, serta menambah bekalan untuk akhirat, jangan sampai menjadi
orang muflis di akhirat kelak.
Begitu juga orang yang mati mengejut disebabkan kemalangan, ia akan
menjadi pengajaran dan memberi peringatan kepada orang-orang yang masih
hidup supaya mereka sentiasa berwaspada dan tidak lalai dari berusaha
memperbaiki diri, menambah amal kebajikan dan meninggalkan segala
kejahatan. Kerana sekiranya ajal datang secara tiba-tiba pasti akan
membawa sesalan yang tidak berguna.
Di kalangan orang solihin menganggap bahawa sakit yang ditimpakan
kepada dirinya adalah sebagai tanda bahawa Allah SWT masih
menyayanginya. Kerana betapa malangnya bagi pandangan meraka, jika
Allah SWT mengambil roh dengan tiba-tiba, tanpa sebarang amaran
terlebih dahulu. Seolah-olah Allah SWT sedang murka terhadap dirinya,
sebab itulah Allah SWT tidak memberi amaran terlebih dahulu kepadanya.
Keadaan orang itu ibarat orang yang tidak menyedari adanya bahaya di
hadapannya, jika ada amaran terlebih dahulu nescaya dia akan terjerumus
ke lembah bahaya itu.
Selain itu, Allah Taala menjadikan sebab-sebab kematian itu bagi
memenuhi janji-Nya kepada malaikat maut, sebagaimana diriwayatkan oleh
Saidina Abbas r.a dalam sebuah hadis Nabi yang panjang. Antara lain
menjelaskan bahawa Izrail merasa kesedihan apabila dibebankan dengan
tugas mencabut roh makhluk-makhluk bernyawa kerana di antara makhluk
bernyawa itu termasuk manusia yang terdiri dari kekasih-kekasih Allah
SWT iaitu para Rasul, nabi-nabi, wali-wali dan orang-orang solihin.
Selain itu juga, malaikat maut mengadu kepada tuhan betapa dirinya
tidak disenangi oleh keturunan Adam a.s, dia mungkin dicemuh kerana dia
ditugaskan mencabut roh manusia, yang menyebabkan orang akan
berdukacita, kerana kehilangan sanak-saudara dan orang-orang yang
tersayang di kalangan mereka.
Diriwayatkan bahawa Allah SWT berjanji akan menjadikan berbagai-bagai
sebab kepada kematian yang akan dilalui oleh keturunan Adam a.s
sehingga keturunan Adam itu akan memikirkan dan mengaitkan kematian itu
dengan sebab-sebab yang dialami oleh mereka. Apabila berlakunya
kematian, mereka akan berkata bahawa si anu itu mati kerana mengidap
sakit, ataupun kerana mendapat kemalangan, mereka akan terlupa
mengaitkan malaikat maut dengan kematian yang berlaku itu.
Ketika itu, Izrail tidak perlu bersedih kerana manusia tidak mengaitkan
kematian tersebut dengan kehadiran malaikat maut, yang sememangnya
diutus oleh Allah SWT pada saat malapetaka atau sakit tenat seseorang
itu bertepatan dengan ajal mereka yang sememangnya telah tiba.
Namun pada hakikatnya bahawa ajal itu adalah ketetapan Allah, yang
telah termaktub sejak azali lagi. Semuanya telah nyata di dalam takdir
Allah, bahawa kematian pasti tiba pada saat yang ditetapkan. Izrail
hanyalah tentera-tentera Allah yang menjalankan tugas seperti yang
diamanahkan kepadanya.
Walau bagaimana pun adalah menjadi hak Allah Taala untuk menentukan
kematian seseorang itu samada bersebab ataupun tidak, sebagai mana yang
dinyatakan pada awal tulisan ini bahawa ada ketikanya malaikat maut
hendak mencabut roh seseorang, tetapi manusia yang dikunjungi malaikat
maut sedang dalam keadaan seronok bergelak-ketawa, hingga malaikat maut
berasa hairan terhadap manusia itu. Ini membuktikan bahawa kematian itu
tidak pernah mengenal samada seseorang yang sedang sakit atau pun
ketika sihat dan segar-bugar.
Firman Allah Taala yang bermaksud :
“ Tiap-tiap umat mempunyai ajal, maka apabila telah datang ajalnya
mereka tidak dapat mengundurkannya barang sesaat pun dan tidak dapat (
pula ) mempercepatkannya. “
( Surah Al-A’raf ayat 34)
http://intim.wordpress.com/2008/03/13/malaikat-maut-tetamu-yang-kerap-b
erkunjung/
Tidak ada komentar:
Posting Komentar